At støtte børn i overgangene – fra hjem til dagtilbud, mellem dagtilbud og fra dagtilbud til skole – er en vigtig opgave, som vi prioriterer i samarbejde med forældre.
Forskning viser, at børns erfaring med overgange, følger med som læring, fra den første overgang til de næste. Derfor arbejder vi målrettet på, at gøre erfaringen så positiv som muligt.
Når I, via pladsanvisningen, er blevet tildelt en plads i dagtilbud, opfordres I til at kontakte dagtilbuddet, ca. en måned inden start. Vores oplevelse er dog, at kontakten er sket på et tidligere tidspunkt.
Sammen med dagplejer/medarbejder i vuggestue, aftaler I besøg – gerne flere - hvor I dels deltager ”på sidelinjen” ca. 1 time om ugen, aftaler tid til dialog om jeres barn og dagligdagen i dagtilbuddet og opstart.
Hvordan den første tid i dagpleje/børnehuset skal foregå aftaler I individuelt, da børn har forskellige behov. Generelt opfordrer vi til en blid overgang, med kortere dage.
Vi giver os god tid til at lære det enkelte barn og familie at kende og hjælper, når det er tid til at sige farvel.
Overgangen fra dagpleje/vuggestue til børnehave sker for dagplejens vedkommende ved besøg i børnehaven.
Vuggestuebørn kommer på besøg i den nye børnehavegruppe, gradvis, i den sidste måned inden start.
Vi inviterer til en ”overgangs-forældresamtale” med deltagelse af dagplejer/medarbejder fra vuggestue, samt medarbejder fra den nye børnehavegruppe, for at kendt viden om jeres barn, ikke går tabt.
Ligeledes er der overgangssamtale inden barnet starter i Førskole.
Vi starter samarbejde med skolen, i oktober måned året før skolestart. Her lærer børnene de nye rammer, ude og inde at kende, gennem ugentlige besøg.
Inden Førskolestart kommer en medarbejder fra indskolingen på besøg i dagtilbud, for at hilse på børnene, i deres nuværende omgivelser.