Medlemmer i bestyrelsen 2023-2024
Formand
Rasmus Grundsøe Mikkelsen
far til Olivia og Ingrid og repræsentant for vuggestuen i Børnehuset Kernen
Næstformand
Victoria Sonne
mor til Nora og repræsentant for børnehaven i Børnehuset Adamsminde
Medlem af bestyrelsen
Stephanie Nielsen
mor til Nanna og repræsentant for Børnehuset Veflinge
Medlem af bestyrrelsen
Kristine Bennetzen Christensen
mor Marie og repræsentant for dagplejen
Medlem af bestyrrelsen
Caroline Bang Pedersen
mor til Emily og Laura og repræsentant for børnehaven i Børnehuset Kernen
Medlem af bestyrrelsen
Diana Pøhsgaard
mor til Astrid og repræsentant for Børnehuset Hårslev
Medlem af bestyrrelsen
Michael Mrzyglod
far til Valdemar og Frederik og repræsentant for vuggestuen i Børnehuset Adamsminde
Supplant til bestyrrelsen
Sisse Grønlund
mor til Alva og Clara – Børnehuset Kernen
Supplant til bestyrrelsen
Anette Buse
mor til Lilli og Karl Emil – Børnehuset Veflinge og dagpleje
Medarbejderrepræsentant
Anne Caspersen
pædagog i vuggestuen, Børnehuset Adamsminde
Medarbejderrepræsentant
Tinna Pasfall
pædagog i børnehaven, Børnehuset Adamsminde
Referat fra bestyrelsesmøder i 2025
Bestyrelsesmøde i dagtilbudsdistrikt Glavendrup D. 20/2-2025 Kl. 18.15-20.30
Afholdt i Særslev børnehus
1. Rundvisning i Særslev børnehus
2. Velkommen og præsentation af den nye bestyrelse
-
Alle præsenterer sig med navn, hvilket børnehus/dagpleje de repræsenterer, beskæftigelse mm.
-
Orientering
3. Vilkår for bestyrelsesarbejdet og tavshedspligt
-
Tavshedserklæring
-
Orientering: Christine orienterer om bestyrelsens rammer, opgaver og arbejde i 2024, hvor økonomi har været et centralt fokusområde.
4. Konstituering
- Bestyrelsen konstituerer sig og finder formand og næstformand
- Drøftelse og beslutning:
Konstituering:
Formand: Mette
Næstformand: Gerth
5. Kommende møder
-
Vi gennemgår fastlagte møder i bestyrelsen samt møder med politikere mm.
-
Mødedatoer:
Orienteringsmøde den 17 marts kl. 15:30 (Mette, Gerth og Christine)
Dialogmøde den 8. april kl. 19:00
6. Økonomi i Distrikt Glavendrup
-
Status på regnskab 2024
-
Forventninger til 2025
- Ny Birkemose
- Ansættelse til RC
-
Orientering og drøftelse
-
Christine orienterer om økonomien. Vi startede 2024 med et underskud på 900.000 kr.
-
Et fokus har været at give de daglige ledere adgang til økonomien for større indsigt. Gennem tæt gennemgang er flere udgifter sorteret fra.
-
Vi afslutter 2024 med et overskud på 641.251 kr.
-
I 2024 nikkede bestyrelsen ja til at ansætte en ekstra leder, hvilket førte til, at Britta blev leder i Skamby og dagplejen.
-
Derudover blev det muligt at ansætte Sofie i RC. Hun starter 1. marts.
7. Samarbejde om ny skolestart
-
Testlæsning af folder
-
Drøftelse: Samarbejdet inkluderer en ny tilgang til indskolingen med øget fokus på legens betydning, også i børnehaveklassen.
-
Overgangsarbejdet har haft fokus på at skabe genkendelighed mellem børnehave og skole.
-
Tjek og giv tilbagemelding på brochuren.
-
Tilføj info om skolestart, fremhæv hovedpunkter med fed.
-
Der kommer en evaluering i efteråret.
8. Eventuelt
-
Indvielse af ny Birkemose den 18.marts kl.10:00
-
Bestyrelsen ønskes at tage kostpolitikken op på et kommende møde.
-
Med-udvalget har drøftet emnet og kan bidrage. Den eksisterende kostpolitik læses inden næste møde.
-
Med-udvalget har besluttet, at der i 2025 skal være øget fokus på hygiejne. Der skal tages stilling til, om forældre og større søskende skal bruge mundbind ved sygdom.
-
Vi sikrer, at der altid er håndsprit i beholderne og overvejer at genindføre håndvask for alle før indgang til stuerne. Der skal også drøftes, om sko skal tages af eller om der skal bruges overtrækssko.
-
For at gøre retningslinjerne tydelige kan vi lave fælles plakater til alle dagtilbud og gøre vaskestationerne mere indbydende.
-
Næste bestyrelsesmøde afholdes efter 8. april.
-
Der skal opsættes billeder af forældrerepræsentanter i bestyrelsen i alle børnehuse.
Referater fra bestyrelsesmøder 2023
Referat af forældrebestyrelsesmøde i dagtilbudsdistrikt Havrehed d. 27. marts-23
1) Nyt fra distriktet, v. Gitte
Adamsminde har afgivet det ene lokale til de kommende skolebørn. Det betyder, at Blåmejserne har grupperum i fællesrummet og er mest muligt ude.
Derudover har vi fået en plan fra skolen, ang. anvendelse af faglokaler i løbet af dagen.
Anette er ny pædagog i vuggestuen, Heidi er fulgt med de kommende skolebørn og vender tilbage d. 1. juli – og fra 1. juni får vi ny pædagogstuderende.
Den foreløbige plan for tilbageflytning til Adamsminde er: vuggestuen kan starte i det nye børnehuse d. 6. juni – børnehaven 7-14 dage efter.
Skolen har brug for lokaler til samkøring af elever fra Hårslev og Veflinge, 14 dage inden sommerferien.
På den baggrund har personalet i børnehaven har prioriteret, at vi flytter tilbage samtidig, og der vil derfor være ”udedagtilbud” på matriklen fra d. 6. juni.
HUSK: der er indvielse af det nye børnehus onsdag d. 21. juni kl. 12.30.
Kernen har desværre haft flere langtidssygemeldinger, samtidig med, at det er svært at rekruttere pædagoger. Vi håber hurtigst muligt at kunne byde nye medarbejdere velkommen.
Charlotte og Marianne (ressource pædagog) er fulgt med de kommende skolebørn og vender tilbage d. 1. juli.
Børnehuset Veflinge: Mette er fulgt med de kommende skolebørn og Sofie har opsagt sin stilling.
Derudover får vi pædagogstuderende fra 1. juni.
Musikskolen har foreslået en ny struktur i samarbejdet mellem dagtilbud og musikskolen, så alle børn får et tilbud med musikpædagog 8 gange pr. år.
Dog ikke det år, hvor barnet starter i Førskole d. 1. marts.
Dette tilbud har vi takket ja til.
2) Status på strukturændringer
Strukturændringsprocessen er afsluttet og får, for vores vedkommende, den konsekvens, at Børnehuset Hårslev og de lokale dagplejere, kommer i sammenhæng med distrikt Havrehed.
I den forbindelse skal der inviteres en forældrerepræsentant med i overgangsbestyrelsen, indtil nyvalg i september måned.
På tidligere dagsordener har vi talt om nærværende ledelse/ledelse tæt på, og dilemmaet i, at vores ledelsesspænd er for stort. Derfor har vi ønsket, at få en ekstra pædagogisk leder ansat.
Dette er nu en realitet, og pr. 1. aug. er John-Thomas Errebo ansat i distriktet.
Referat af møde med forældrebestyrelse og alle forældreråd i Dagtilbudsdistrikt Havrehed, d. 12, januar 2023 i Børnehuset Kernen.
Til stede: Rasmus, Kristine, Stephanie, Anne og Bente – forældrebestyrelsen
Tina, Susanne og Mette – Børnehuset Adamsminde
Nienke og Eva – Børnehuset Kernen
Louise, Mie og Camilla – Børnehuset Veflinge
Helene – dagplejen
Nadine, Anette og Gitte (referent) – ledelsen
Baggrund for dette møde:
Da vi på de sidste forældrebestyrelsesmøder gentagen gange har konstateret, at kommunikation er en udfordring, ønsker vi at samle jer alle, for at afstemme forventninger – og på hvilken måde vi bedst kommunikerer?
Der har tidligere været en lignende proces i distriktet, hvor vi blev meget klogere på hinandens perspektiver og forventninger, men nye forældre er kommet til, og dermed også et nyt syn – måske?
Overblik over samarbejds-/kommunikationsformer mellem forældre og dagtilbud.
• Opstartssamtaler og overgangssamtaler (mellem dagtilbud og fra dagtilbud til skole)
• De daglige snakke når barnet afleveres og hentes
• De mere formelle snakke/”forældremøde” – hvor der er brug for ”mere”, uden barnets tilstedeværelse. (ikke alarmerende)
• Aula-opslag – billeder, tekst – gruppevis eller for hele børnehuset - om hverdagens aktiviteter
• Aula-opslag fra ledelsen – nyt fra distriktet, fælleskommunale oplysninger/indsatser, nyhedsbreve for det enkelte børnehus/dagplejen
• Forældremøder, stuevis
• Individuelle forældresamtaler – husk: det er altid muligt for forældre at bede om en samtale
• Inddragelse af forældre i praktiske opgaver (forældreråd, arbejdsdage)
• Fællesarrangementer (traditioner) – forskelligt fra dagtilbud til dagtilbud
Ang. opslag på Aula fra dagpleje og børnehuse:
Om dagens aktiviteter – evt. støttet af billeder. Hellere få konkrete billeder end mange billeder uden medfølgende tekst.
Billeder kan aldrig stå alene, men skal følges af ”en lille tekst” – hvad var formålet med aktiviteten?, hvad skete der? læring? – så forældre har en ramme at spørge ud fra.
Det er vigtigt at orientering om de pædagogiske aktiviteter – den er vigtigere, end at der er taget billeder - hvad er der sket i børnegruppen i dag?
Opslag på tavler, ved de enkelte stuer eller hos dagplejen kan være et fint supplement, da det er forskelligt hvordan forældre orienterer sig.
Opslag når der kommer nye til – og husk alle børn og voksne
Fødselsdage: det er vigtigt, at der er billeder fra alle børns fødselsdage, men ikke billeder af alle der har været deltagende.
Ovennævnte bidrager til, at forældre mærker, at deres børn er set og hørt – at der er nærhed og relationer i børnegrupperne.
Forældresamarbejde – hvad vil forældre gerne orienteres om/samarbejde om?
- Tid til indkøring og dialog ved dagtilbudsstart, med gensidig forventningsafstemning og orientering og forældrebestyrelses-/forældrerådsarbejdet i distriktet
- Læringsprocesser (vi øver ….) i dagtilbud, så vi kan støtte op om dette derhjemme
- Hvor er mit barn i forhold til udvikling, trivsel, læring og dannelse?
Husk: kommunikation går begge veje. Det er også et forældreansvar, at spørge ind til det man har brug for at vide mere om – f.eks. hvis man undrer sig over, at ens barn ikke er med på billederne.
Vi oplever børn der ikke har lyst til at blive fotograferet – heller ikke, når det er ens fødselsdag. Her er det vigtigt at forældrene ved hvorfor?
Forældrebestyrelse/forældreråd er vigtige for ledelsen, som øjne og ører. Vi hører ikke alt hvad der foregår, og kan ikke reagere på noget vi ikke ved noget om.
Refleksion efter spørgsmål fra forældre: hvordan får vi de stille forældres stemme i spil? – så det ikke kun er de markante forældre der bliver hørt.
Kunne det evt. være en ide at arbejde med temaer, i mindre grupper, på forældremøder. Så er der større sandsynlighed for, at flere bliver hørt.
Opsamling:
• Opslag med billeder og en kort tekst
• Vigtigst med orientering om de pædagogiske aktiviteter også de der ikke er billeder af
• Vigtigt at huske alle - opslag om fødselsdage, nye bør og voksne
• Forældremøder: 2 om året – det ene forældremøde er for hele distriktet og i forbindelse med valg til forældrebestyrelsen/forældrerådene – det andet skal være målrettet gruppen.
• Husk at melde ud i god tid: hvad sker hvornår? – vi er alle travle og har brug for planlægning.
Kære Bestyrelse og Med-udvalg
I forbindelse med kommunalbestyrelsens vedtagelse af ny struktur for skole og dagtilbud, skal styrelsesvedtægterne tilrettes, så de stemmer overens med de nye strukturer og organiseringer på området.
Ændringerne er midlertidige og gælder indtil nye styrelsesvedtægter udarbejdes, som følge af det arbejde, som igangsættes i forbindelse med frisættelsesdagsorden for skole- og dagtilbudsområdet. Plan for dette arbejde findes i bilag 1.
Vi vil bede jer om at forholde jer til det konkrete indhold i styrelsesvedtægterne og bilagene, og I er velkomne til at komme med konkrete ændringsforslag.
Nederst i høringsskabelonen er der mulighed for at komme med andre bemærkninger i forhold til styrelsesvedtægter.
Høringsskabelon:
Styringsdokument Høringssvar
Styringsdokument tilhørende Dagtilbudsområdet
Styrelsesvedtægter – Dagtilbud 2023 (Bilag 2):
På grund af strukturændringerne på skole-dagtilbudsområdet, er valg til forældrebestyrelsen, rykket til september 2023.
Næste forældrebestyrelsesvalg, formoder vi er februar-25?
Valget ligger traditionelt i februar måned, af hensyn til de forældre der træder ud af forældrebestyrelsen, grundet barnets start i FørSkole.
Grundet størrelsen af de nye distrikter, foreslår vi, at forældrebestyrelsen har personalerepræsentanter fra henholdsvis, dagpleje, vuggestue og børnehave = tre personalerepræsentanter, mod de nuværende to.
Ligeledes foreslår vi, at de integrerede institutioner repræsenteres med to forældrerepræsentanter. Det vil i vores distrikt betyde en forældrerepræsentant mere, end på nuværende tidspunkt.
Styringsdokument tilhørende Skoleområdet
Styrelsesvedtægter for Nordfyns Kommunale skolevæsen (Bilag 3):
Styrelsesvedtægter – Timetildeling (Bilag 4):
Styrelsesvedtægter - Klassedannelse (Bilag 5):
Styrelsesvedtægter - Skolefritidsordninger og førskolegrupper (Bilag 6):
Styrelsesvedtægter - Skoledistrikter (Bilag 7):
Styrelsesvedtægter - Resursetildeling til skolerne - Tildelingsmodel dagtilbud og skoler (Bilag 8):
Øvrige bemærkninger:
Referat af første møde i den nye forældrebestyrelse d. 23. oktober 2023.
Der er afbud fra Michael – rep. fra vuggestuen i Adamsminde.
Dagsorden:
1) Præsentation og motivation til at sidde i forældrebestyrelsen
2) Sammenhæng til forældrerådene – hvordan?
3) Nyt fra distriktet
4) Oplæg v. forældrebestyrelsesvalget v. Kirsten Birk Lassen – hvordan får vi det ud at leve i distriktet? (sammenhæng med punkt 2)
5) Opslag/billeder = synlighed i dagpleje og børnehuse
6) Evt.
- Informationer om nye medarbejdere
- Tilbagemelding efter uge 42
- Børnefødselsdage – i sammenhæng med økonomi
1) Bordet rundt og præsentation af det enkelte forældrebestyrelsesmedlem.
Motivation, generelt:
• indflydelse på hverdagen og det der rører sig i distriktet
• være med til at gøre en forskel og en aktiv del af børnenes hverdag
• få en forståelse for det der ligger bag beslutninger
• sætte sit præg på beslutninger, ud fra forældreperspektivet
• opbakning til medarbejdere og ledelse – til børnenes bedste
• nysgerrighed på hvad der sker og hvorfor?
• den røde tråd: praksis – forældresamarbejde – faglighed og arbejdsmiljø
2) I Styrelsesvedtægterne står beskrevet forskellene mellem forældrebestyrelsens overordnede arbejde i distriktet – og forældrerådenes, med udgangspunkt i det enkelte børnehus og de traditioner der definerer kulturen her.
Vi har tidligere, med stor succes, holdt et fælles møde og et oplagt emne på kommende møde kunne være oplægget fra Kirsten Birk Lassen.
Dette sendes til de pædagogiske ledere til videreformidling og vi indkalder til fælles møde i jan.-24.
Et andet tema kunne være: opslag på Aula – hvordan/hvornår/hvor???
Med hensyn til forældreråd i dagplejen, tages dette op på personalemødet d. 6. nov.-23.
3) Nyt fra distriktet:
Børnehuset Hårslev:
Anne, pæd. er udlånt til Kernen, frem til d. 31. jan.-24.
Jeanette, pæd. er ansat i samme tidsrum.
Simone, pæd. er fastansat pr. 1. okt.-23 og der er fremadrettet 3 pædagoger og 1 pædagogmedhjælper i huset.
Vi arbejder fortsat med nedbringelse af åbningstiden og høringsfristen er ovre. Vi afventer en overordnet beslutning i forhold til børnehusenes åbningstid – er det 51 eller 52 timer?
Børnehuset Veflinge:
Anja, pæd. er ansat pr. 1. okt. og Simone 18½ time i ressourcepædagog stillingen.
Der er nu 2 pæd. på hver stue + 1 PAU – og efter 1. dec.-23, hvor Line stopper i praktik, får vi ikke ny studerende. Det betyder, at vi har nogle timer til besættelse.
Børnehuset Adamsminde:
Rose stopper i sin praktik og vi får ny studerende 1. dec.-23.
Børnehuset Kernen:
Der har været en del udskiftning af medarbejdere i børnehaven.
Marcela, Maibritt og Anne er på Filippa - Tina, Katrine og Marlene på Guldborg.
På Pigeon må vi desværre sige farvel til Stine, grundet sygdom. Julie er vikar.
Simone og Kirstine er på barsel til henholdsvis april og februar-24, hvor vi så siger farvel til Vicki og Marcela.
Dagplejen:
Bente D. hansen, dagplejer i Hårslev stopper ved udgangen af året. Som børnetallet ser ud lige nu, er der ikke behov for opstart af ny dagplejer.
Mikkel fra Hårslev og Anja fra Veflinge er med i overgangen til skole, for de kommende skolebørn til Havrehedskolen, afd. Veflinge.
Heidi fra Adamsminde og Charlotte fra Kernen er med i overgangen til skole, for de kommende skolebørn til Havrehedskolen, afd. Morud.
4) Se pkt. 2
5) Opslag/billeder – der kommer opslag og billeder af henholdsvis forældreråd og forældrebestyrelser op på Aula og i de respektive enheder.
6) Der er et stort ønske om opslag og billeder af nye medarbejder i børnehusene – både faste og vikarer.
Dette tages til efterretning.
Opfølgning på koordineret pasning i uge 42:
Efter den koordinerede pasning i uge 42, må vi desværre atter konstatere, at antal tilmeldte børn – og det vi i ledelsen normerer medarbejdere efter – ikke hænger sammen, med antallet af fremmødte.
De sidste dage i ugen var der et fremmøde på 50% af det tilmeldte.
Det betyder samtidig, at flere medarbejdere kunne have afviklet ferie i uge 42, så det ikke belaster årets øvrige uger, hvor der er mange børn.
Vi forstår udmærket, at jeres børn holder ”spontant opståede fridage”, men hvis vi skal hjælpe hinanden, er der brug for, at I er meget præcise i jeres tilmelding.
Vi er bundet op på regler fra de faglige organisationer, med hensyn til hvornår medarbejderne skal kende deres ferie og mødeplaner.
Derfor bliver I spurgt til jeres børns ferie på et tidligt tidspunkt, i forhold til de aktuelle ferieperioder – og vi er opmærksomme på, at det kan være svært at svare.
Umiddelbart ser vi to løsninger:
• At der bliver samarbejdet mere på tværs af børnehusene. Det vil betyde, at medarbejdertimerne for det enkelte børnehus, ikke rækker til hele dagen.
• Vi satser, og opererer med et børnefremmøde der ligger under det tilmeldte tal, og vikarbesætter ved behov.
Med hensyn til dagplejen oplever vi ingen problemer. Her er antal dagplejere i arbejde, fint afstemt med antal fremmødte børn, og vi oplever ikke behov for at få passet børn ”ud af distriktet” - eller modtager børn udefra.
Fødselsdage:
Vi er i forældrebestyrelse og ledelse enige om, at der skal være en ensartethed i distriktet – og hvis der åbnes op for bustransport til fødselsdag (som der er i Kerne p.t.) kan det blive virkelig omkostningstungt.
Derfor er dette ikke længere en mulighed. De penge der spares (vurderet til ca. 20.000,- kr.) anvendes til ture ud af huset, i hele distriktet.
Fødselsdage holdes i børnehuset, og vil man invitere til børnefødselsdag derhjemme, skal det være i weekenden.
Hvis man sender invitationer med i børnehave skal man: invitere alle børn på gruppen – eller alle piger/alle drenge. Er det udvalgte gæster der inviteres, er børnehuset ikke en del af dette.