Velkommen til Børnehuset Adamsminde
Børnehuset Adamsminde består af 2 vuggestuegrupper med op til 10 børn hver og tre børnehavegrupper med op til 66 børn. Vi er samlet ca.16 pædagogiske medarbejdere. Vi har en naturskøn legeplads, hvor udelivet vægtes som en vigtig del af det pædagogiske arbejde. I forbindelse med etablering af det nye børnehus er det derfor tænkt ind, at så meget af det nuværende udemiljø bevares. Vi er optaget af legen og den legende tilgang og følger børnenes initiativer i det store fællesskab.
Information
Børnehuset Adamsminde
Adamsminde 2, 5462 Morud.
Stuerne i Børnehaven:
Hovednummeret:51 19 27 23
Blåmejserne. 61 13 04 30
Uglerne: 61 13 04 53
Grønspætterne: 61 13 04 12
Vuggestue:
Kyllingerne: 22 62 68 02
Ællingerne: 61 13 04 82
51192723
Åbningstider i Adamsminde:
Mandag – Torsdag kl. 6.30 – 16.55
Fredag kl. 6.30 – 15.50
Dagsstruktur Børnehaven Adamsminde
Kl.6.30-7.30 = Morgenmad fælles med vuggestuen
Kl. 7.30 åbner stuerne
Kl.9.00 = samling og formiddagsmad
- Øve fællesang (Ugen sang synges fredag på udedag)
- Spiser ved bordene – børnene har faste pladser
- Børnene skiftes til at dele madkasser ud
- Børnene informeres om dagens læringsgrupper ved bordene
Kl.9.30 = Læringsgrupper, Motorikgrupper og sproggrupper
- Mandag: Stueopdelte læringsgrupper
- Tirsdag: Stueopdelte læringsgrupper
- Onsdag: Motorik grupper, Storegruppen på skolen
- Torsdag: Sproggrupper
- Fredag Udegrupper
Kl. 11.15 = Vaske hænder på toilettet og samling
Kl.11.30 = Frokost
- Vi spiser ved borde – børnene har faste pladser
- Børnene skiftes til at dele madkasser ud
12.00 = Hviletid
- Sovebørn samles på Blåmejserne.
- Alle andre børn samles på Uglerne og Grønspætterne.
- Børnene ligger på gulvet og høre afslappende musik.
12.30 Legeplads:
Kl.14.00 = Eftermiddagsmad
Kl. 16.00
- Vi samles i fællesrummet sammen med vuggestuen:
Fredag: Udedag.
- Alle børn er ude fra 9.00 til 14.00.
- Børnene samles kl. 9.15 til fællessang ved flagstangen
Børnehuset Adamsminde
Velkomstfolder for Vuggestuen Ællingerne og kyllingerne
Velkommen
Kære forældre. Velkommen til vuggestuen i Børnehuset Adamsminde. Vi er 2 vuggestuegrupper med 10 børn på hver.
Med denne folder vil vi forsøge, at give jer et billede af hverdagen i Adamsminde, samt nogle praktiske informationer.
Ællingerne
Pædagog: Anne Caspersen
Pædagog: Irene Haugaard Andersen
Medhjælper: Tine Ringmand Rosenlund
Kyllingerne
Pædagog: Anette Lykke Hansen
Pædagog: Rikke Dalumbro Tolstrup
Medhjælper: Johanne Cortsen
Pædagogiske værdier
I vuggestuen er vores primære fokus Nærvær, omsorg, anerkendelse, nysgerrighed og udeliv og så skal vi have det sjovt..
Vores primære fokus er på, at vi er sammen med børnene. Nærværet er vigtigt fordi det er i samspillet mellem barn/voksen og barn/barn, at der sker dannelse og læring. Ved at være nærværende i interaktionerne, kan vi på bedst mulig vis guide og støtte børnene i deres relationer.
Omsorg er vigtigt. Den tætte kontakt mellem barnet og den voksne er med til at give en god start på institutionslivet. Der gives masser af krammere til børnene.
Vi arbejder selvfølgelig anerkendende. Vi møder barnet med forstående voksne, der arbejder empatisk og har fokus på det enkelte barn.
Vi hylder nysgerrigheden hos børnene. Vi følger og udvider børnenes spor. Det vil sige, at børnenes leg og interesser i høj grad bestemmer, hvad der skal foregå.
I Adamsminde elsker vi udeliv og gør alt hvad vi kan for, at gøre børnene kloge på både sig selv og naturen. Når børn har mulighed for at sanse og opleve naturen på alle årstider, i forskelligt vejr og landskaber, styrkes også deres sanseapparat og deres motoriske udfoldelser. Naturen er en enestående legeplads for både krop og sind. Når børn leger i naturen, får fantasien og samværet med andre spillerum, og børnene udfordres på mange planer både kropsligt og mentalt.
Vi eksperimenterer og er nysgerrige og undersøgende sammen med børnene, for derigennem at styrke deres kreativitet og forudsætning for læring. De voksenstyrede aktiviteter tager udspring i børnenes udvikling og interesser, de pædagogiske læreplaner og årstidernes naturlige muligheder. Men de udspringer også meget af børnegruppen her og nu, og at vi griber nuet og de muligheder der er på dagen.
De fleste dage er vi ude. Vi har en stor legeplads med mange spændende udfordringer. Vi kan også godt lide, at gå på ture rundt i Morud. Både på gåben, i vogne eller på vores ladcykel.
Vi forsøger at skabe en god balance mellem den frie leg og de voksenstyrede aktiviteter. Vi arbejder ofte i mindre grupper, så der bliver mulighed for mere ro og fordybelse i legene/aktiviteterne. Alle børn får ikke nødvendigvis tilbud om samme aktiviteter.
En stor del af udviklingen sker gennem de almindelige gøremål. Når de bliver puslet, rydde op, tage tøj af og på etc. Således at de nære ting i dagligdagen bliver pædagogiske aktiviteter, hvor børnene er deltagende og aktive.
Vi prioriterer og værdsætter samarbejdet med jer meget højt, da vi mener, at det er en forudsætning for nogle gode år i vuggestuen.
En god start
Det bliver en helt ny og spændende tid, når jeres barn starter i vuggestue. Der er mange nye ting barnet skal forholde sig til. Nye børn og voksne, mere uro og støj og ikke mindst en anden rytme end derhjemme. Som forældre kan I være med til at gøre overgangen så blid for jeres barn som muligt. Her et par tip:
- At I afsætter tid til en tryg og god indkøring.
- At de første dage bliver korte.
- At I stiller spørgsmål og spørger ind, hvis I undrer jer.
- At I fortæller os mest muligt om jeres barn, som kan have betydning for barnets
dag i vuggestuen.
-At I er afklaret og udstråler at det er OK at gå i vuggestue. Hvis I er trygge,
smitter det af på barnet.
I er altid velkommen til at ringe efter at I har afleveret, for at høre hvordan det går.
Når barnet er nået halvt hen i sin vuggestuetid, tilbyder vi en snak om, hvordan dit barn trives i vuggestuen.
Dagens rytme
Kl. 6.30: Vi spiser fælles morgenmad i fællesrummet.
Kl. 7-7.15 Går de børn, der har spist morgenmad ned i vuggestuen
Kl.7.30: Morgenmaden pakkes væk og de sidste børn går i vuggestuen. Nogle af de yngste
børn sover deres første lur.
Kl. 9.00: Vi spiser formiddagsmad. Derefter synger vi, læser en bog eller leger en lille leg.
Kl. 9.30: Går dagens aktivitet i gang.
Kl. 11.00: Spiser vi middagsmad. Vi tilbyder mælk til frokosten.
Kl. 11.30: Børnene skiftes og puttes
Kl. 14.00 - Børnene vågner på skift og der tilbydes eftermiddagsmad og alle skiftes
Kl. 16.00- Vi samles og lukker i fællesrummet.
Fødselsdag
Fødselsdage er en stor dag for alle børn. Vi gør meget for, at barnet oplever det som en særlig dag. Vi vil meget gerne fejre barnets fødselsdag. Fødselsdagen kan fejres til formiddagsmad, men vi vil også gerne tage hjem privat.
Vi pynter fint bord og fødselsdagsbarnet får sang og en gave af vuggestuen.
Forældre er meget velkomne til at deltage i fødselsdagsfesten.
Aftal gerne med personalet hvor og hvordan den skal holdes.
Kost
Vi har ikke nogen kostpolitik, men appellerer til sunde og nærende madpakker.
I vuggestuen er der visse fødevarer af sikkerhedsmæssige årsager, vi ikke vil have med i madpakken. Det er nødder, mandler og rå gulerødder. Dog må de gerne have gulerødder med, hvis de er revne eller kogte.
Sygdom
Syge børn modtages ikke – både fordi det ikke er rart for barnet at være her når det ikke er helt frisk, men også fordi, at smitterisikoen er meget stor blandt små børn.
I forbindelse med barnets sygdom, opfordrer vi jer til, at holde jeres barn hjemme, indtil barnet er frisk igen, og det formår, at være deltagende i en almindelig hverdag. Man er lettere modtagelig for at få en anden sygdom, hvis man ikke er kommet helt over den første. Desuden er der i huset mange børn, og et andet tempo, i forhold til derhjemme, og det i sig selv kan virke voldsomt, hvis man ikke er helt på toppen.
Reglerne for modtagelse af børn i daginstitutioner ved sygdom er fastsat ved sundhedsstyrelsens retningslinjer. https://www.sundhedsstyrelsen.dk
Disse regler er lavet for, at hindre smittespredning blandt børnene. Det er derfor vigtigt at de overholdes, selvom det kan være svært at få et sygt barn passet. Overholdes reglerne ikke, kan det let betyde, at mange andre børn bliver syge, og mange hjem bliver berørt af pasningsproblemer.
Søvn
Vores holdning er, at når man går i vuggestue sover man til middag. Barnets søvn om dagen styres af et naturligt behov. Barnet skal derfor have lov til at sove, så længe det behøver. Afbrydes barnets naturlige behov for dagsøvn, kan nattesøvnen blive påvirket negativt.
Derfor forstyrrer vi ikke barnet i dets søvn! Vi lader barnet vågne af sig selv, så barnet er frisk og udhvilet, og klar til leg, læring og udvikling.
Vi ser det som et fælles projekt, at jeres barn har en god søvnrytme, som fungerer både i vuggestuen og derhjemme. Derfor vil vi gerne rådgive og tale om løsninger, hvis der i perioder er problemer med, at få jeres barn til at sove.
Traditioner
Traditioner er kilde til læring og fællesskab. I Adamsminde har vi en lang række klassiske traditioner som julefrokost, påskefrokost, fastelavn og Sankt Hans, godt krydret med arrangementer som sommerfest, forældrekaffe og et par årlige busture ud af huset.
Samtaler
Vi tilbyder midtvejssamtale (når barnet er fyldt 2 år) om barnets trivsel og udvikling. Samtalen vil tage udgangspunkt i dialogredskabet ”Hjernen og Hjertet” fra Rambøll.
Ligeledes en overgangssamtale op til barnets start i børnehaven, for at sikre den gode opstart og jeres barns trivsel.
Der vil dog altid være mulighed for at få en samtale om jeres barn, hvis man ønsker det.
Overgang fra vuggestue til børnehave
Vi har stor fokus på en glidende og naturlig overgang fra vuggestue til børnehave. Når man nærmer sig børnehavealderen, går vi oftere på besøg og deltager i børnehavens aktiviteter. Alt sammen med henblik på, at skabe genkendelighed og små gode oplevelser af livet i børnehaven.
For nogen børn er overgangen til børnehaven en leg, mens det for andre har brug for mere tid, inden de bliver trygge og trives i de nye rammer.
AULA
AULA er udviklet for at understøtte samarbejdet om børns læring og trivsel. Det er et sikkert rum for god og nem kommunikation mellem hjem og dagtilbud. Det erstatter ikke den daglige kommunikation, men indeholder muligheder som
- Sende beskeder til personale og forældre.
- Opslagstavle med informationer fra ledelse, bestyrelse, forældreråd og stuen.
- Opslag om, hvad vi laver i dagligdagen.
- Komme/gå funktion.
Op til de forskellige ferier og helligdage vil I modtage en besked, hvor I aktivt skal gå ind og melde om jeres barn kommer eller holder fri. Det er vigtigt, da jeres tilbagemeldinger afhænger af, hvor meget personale der skal på arbejde. Når der sættes mere personale på, end reelt nødvendigt, betyder det færre hænder, på de tidspunkter hvor der er mange børn- og benytter vi vikarer, er det en unødvendig udgift.
Praktiske oplysninger
I skal medbringe
- madpakker – frugt/brød til formiddag, frokost- og en eftermiddagsmadpakke.
- ekstra sutter (gerne med navn på)
- ekstra skiftetøj
- puttetøj svarende til årstiden
- udendørstøj ligeledes svarende til årstiden
- evt. sutsko
Vi vil meget gerne have navn på alt tøj og sko. Det gør det lettere for os - og samtidig bliver tøjet ikke så let væk.
Husk at give besked, hvis jeres barn ikke kommer, uanset om barnet holder en fridag, ferie eller er syg. I tilfælde af sygdom vil vi gerne vide, hvad barnet fejler, så vi kan informere om evt. smittefare. Dette kan gøres gennem AULA – eller ved opkald til stuen.
Distriktspædagog:
Sine er ansat som distriktspædagog i distrikt Havrehed. Distriktspædagogen har deres daglige gang i de forskellige dagtilbud – både i institutioner og dagplejen. Primære fokus for distriktspædagogen er vejledning og sparring i hverdagen med formålet at skabe udviklende processer for børn, forældre og personale. Distriktspædagogen kan også indgå i mere strukturerede forløb omkring enkelte børn og børnegrupper.’
Kontaktoplysninger
Ællingerne tlf. 61130482
Kyllingerne tlf. 23626802
Dagtilbudsleder Gitte Kristensen tlf. 22938141
Pædagogisk leder John-Thomas Nielsen Errebo tlf. 51192723
Personale i Børnehuset Adamsminde
Johanne Bøje Cortsen
Pædagogmedhjælper på Kyllingere
Rikke Dalumbro Tolstrup
Pædagog på Kyllingerne
Anne Christina Caspersen
Pædagog på Ællingerne
Tine Ringmand Rosenlund
Pædagog på Ællingerne
Irene Haugaard Andersen
Pædagog på Ællingerne
Julie Kira Holm Laursen
Pædagog på Grønspætterne
Mona Rokkedal Knudsen
Pædagogmedhjælper på Grønspætterne
Per Stokvis Jørgensen
Pædagog på Grønspætterne
Anni Skak Larsen
Pædagog
Heidi Kilde Andesen
Pædagog medhjælper
Jeanette Mielec Bækstrup
Pædagog
Morten Dahl Hermann
Pædagog medhjælper
Tinna Maria Pasfall Sørensen
Pædagog